Startweekend
De start-tweedaagse vindt plaats in “De Poort” te Groesbeek bij Nijmegen. De overige tien opleidingsdagen vinden plaats in Zwolle van 09:45 – 17:00 uur.
In het startweekend ligt het accent op het kennismaken met elkaar, de structuur van de jaaropleiding en jouw leerwensen. Aan de hand van verschillende werkvormen sta je stil bij je eigen verliesgeschiedenis en de impact hiervan op je (werk) leven.
Thema’s als copingmechanismen, overdracht en tegenoverdracht krijgen de aandacht. Ook maak je kennis met een aantal begrippen uit de basistheorie van de verlieskunde en formuleer je jouw leerwensen voor dit jaar.
Rouw is de achterkant van liefde (twee dagen)
Zonder liefde is er geen rouw. Deze twee opleidingsdagen staan in het teken van de diverse ontwikkelingen/ onderzoeken in de rouwzorg. Ook besteden we aandacht aan hechting, (verlies) trauma en traumaopstellingen. We analyseren casuïstiek, er is een creatieve huiswerkopdracht over de theorie van Franz Ruppert en we oefenen onze gespreksvaardigheden met behulp van rollenspel.
Rouw in het systeem
Deze dag staat in het teken van verlies en rouw bij kinderen, jongeren en gezin. Wat is de impact van verlies op kinderen en jongeren? En op welke manier kun je als begeleider een gezin of een kind/jongere ondersteunen? We gaan in op een aantal begrippen uit de systeemtheorie en op jouw rol als begeleider. In de middag spelen we o.a. het therapeutisch bordspel Alle sterren van de hemel en maak je kennis met andere spel-werkvormen om met kinderen in gesprek te komen over verlies.
Deze dag wordt verzorgd door Mettelina Baarda.
Rouw in je bloed
Veel mensen vinden het moeilijk om woorden te geven aan hun gevoelen en gedachten van rouw.
In het ochtendprogramma gaan we aan de slag met mindfulness als basisattitude. Durf jij met lege handen te staan en aanwezig te zijn bij alles wat nu aandacht vraagt? Ook maak je een casusanalyse aan de hand van de Verlieskast.
Arianne Wennekes verzorgt het middagprogramma. Hierin maak je kennis met de werkvorm verdiepend schrijven en rouw. Een waardevolle methode die kan worden ingezet bij individuele en groepsbegeleiding.
Afscheid in het leven: echtscheiding
Ook mensen die scheiden van hun partner ervaren gevoelens van rouw, soms tot hun eigen verrassing. Wat kan de impact van een scheiding zijn op de scheidende partners en hun eventuele kinderen? En hoe kunnen de beide ex-partners wel samen ouders blijven? We bekijken deze vragen vanuit een systeemtheoretische benadering. Begrippen als loyaliteit en meervoudige partijdigheid als begeleider krijgen de aandacht. Daarna gaan we samen met een trainingsacteur aan de slag met casuïstiek.
Vormgeven aan verlies
In de ochtend behandelen we theorie over mogelijke complicaties in het rouwproces.
Als rouw een normale reactie is op verlies, wanneer moet je je dan zorgen maken en doorverwijzen? Wanneer is er sprake van ‘gecompliceerde rouw’? Is normale rouw dan ongecompliceerd?
Het programma van deze dag wordt verzorgd door Nick Schers. Beelden kunnen een prachtige hulpbron zijn om contact te maken met de innerlijke belevingswereld. Nick laat je kennismaken met de kracht van beeldend werken en met diverse creatieve werkvormen. Je onderzoekt hoe jij deze werkvormen zou kunnen gebruiken bij het begeleiden van mensen die te maken hebben met verlies en rouw.
Casuïstiekdag
Een actieve doe-dag aan de hand van eigen meegebrachte casuïstiek. ‘s Middag is de trainingsactrice aanwezig om samen te leren en oefenen aan de hand van de ingebrachte casussen.
Verliescirkel
De dag gaat in het teken staan van de verliescirkel.
Hoe kun je de verliescirkel van welkom tot betekenisgeving inzetten in jouw praktijk. Je analyseert een casus aan de hand van deze cirkel en oefent in groepjes in het toepassen hiervan.
Slotweekend: Afronding en afscheid
In deze tweedaagse staat het afscheid en afscheid nemen centraal. Dit thema speelt natuurlijk een grote rol in verlies en rouw, maar ook in de begeleiding van mensen in rouw. Je maakt kennis met werkvormen die goed toepasbaar zijn bij het afsluiten van een begeleidingstraject en presenteert je eigen leerproces aan de groep. Tevens besteden we kort aandacht aan het opzetten van een eigen praktijk