De vervolgopleiding Rouwbegeleiding bestaat uit twaalf fysieke lesdagen en twee halve dagen begeleide intervisie, en is binnen een jaar af te ronden. Tussen de lesdagen bereid je je voor door het lezen van theorie en het maken van opdrachten.
Start-tweedaagse (docent: Henriette)
De start-tweedaagse van de vervolgopleiding Rouwbegeleiding vindt plaats in “De Poort” in Groesbeek (bij Nijmegen). Op de eerste dag ligt het accent op kennismaken met elkaar en het formuleren van individuele leerwensen. Wat zijn jouw bouwstenen voor deze opleiding en wat wil je verder ontwikkelen/opbouwen? Op dag twee verdiepen we ons in het werken met en in de natuur. Met al haar symboliek is dat is een prachtige methode om cliënten in rouw te ondersteunen.
Systemisch werken en rouw (docent: Henriette)
Ook als je werkt met een individu, heb je (indirect) te maken met het systeem waarin iemand leeft en is opgegroeid. Op deze dag verdiepen we ons in het systemisch gedachtegoed en oefenen we met het stellen van contextuele vragen en systemische werkvormen.
Hechting en trauma (docent: Margriet Wentink)
Hechting en identiteitsontwikkeling vormen belangrijke bouwstenen van iemands zijn en hebben grote invloed iemands vaardigheid in het copen met verlies. Ook traumata (inclusief vroegkinderlijke traumata) kunnen het nu beïnvloeden. Op deze vierde opleidingsdag verdiepen we ons in theorie over hechting en trauma. Ook ervaren en oefenen we een aantal (begeleidings)vaardigheden en interventies.
Lijfwerk-tweedaagse (docenten: Mettelina en Henriette)
‘The body knows the score’. In twee opleidingsdagen gaan we aan het werk met lijfwerk, klank, beweging, focussen en oefeningen uit de haptonomie. Deze technieken en vaardigheden voorzien we van een stevige theoretische bedding van theorie. Mettelina verzorgt een lesdag over haptonomische interventies en de techniek van het focussen. Henriette neemt je mee in het lijfwerk en laat je ervaren hoe het is om te werken met beweging, stem en klank.
De rouwbegeleider als belangrijk instrument (docent: Henriette)
Je kunt nog zoveel kennis hebben en nog zoveel prachtige werkvormen in je kast hebben staan – jijzelf bent het belangrijkste instrument in de interactie met de mensen die jij begeleidt. Om je vaardig(er) te maken in het werken met groepen, draait het op deze zevende dag om groepsdynamica, systemische dynamieken, overdracht en tegenoverdracht. Ook zelfzorg in dit uitdagende vak staat op het programma.
Tweedaagse Beeldend werken (docent: Nick Schers)
Diverse creatieve werkvormen, de theoretische concepten daarachter en de aan deze werkvormen verbonden begeleidingsvaardigheden staan centraal in dag acht en negen van de opleiding. Nick neemt je mee in de wereld van beeldend werken, een waardevolle aanvulling op het gereedschap van de rouwbegeleider.
Gecompliceerde rouw en nazorg na suïcide (Henriette en Mettelina)
Naast theorie besteden we ook aandacht aan praktische interventies.
Wanneer wordt rouw gecompliceerd? Welke interventies kun je dan inzetten en wanneer verwijs je door? Ook is er specifieke aandacht voor rouwbegeleiding na suïcide.
Een dag met theorie en koppeling aan eigen casuïstiek.
Slot-tweedaagse (docent: Henriette)
De afsluitende tweedaagse staat in het teken van afscheid nemen, presenteren en integreren. De deelnemers presenteren hierin hun beroepsproduct en geven elkaar feedback.
Intervisie (onder begeleiding van Henriette)
Tijdens de opleiding volg je twee intervisiebijeenkomsten van elk een dagdeel. Het doel is integratie van alle kennis die je opdoet en al in je hebt. De intervisie vindt plaats in een groep van vier deelnemers onder begeleiding van Henriette. Er wordt gewerkt op basis van ingebrachte casuïstiek en jouw leervragen hierbij. Van elke intervisiebijeenkomst maak je een reflectieverslag.
Tevens zijn er twee onbegeleide intervisies gedurende het jaar.